نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: سیاست ایران بر حل و فصل سوءتفاهم با آژانس استوار است/پیشرفت در موضوع فعالیت سفارتخانه‎ها و کنسولگری‌های ایران و عربستان/واکنش به ادعاهای جیک سالیوان

10:54 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۰۷
کنعانی: سیاست ایران بر حل و فصل سوءتفاهم با آژانس استوار است/پیشرفت در موضوع فعالیت سفارتخانه‎ها و کنسولگری‌های ایران و عربستان/واکنش به ادعاهای جیک سالیوان
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد.

وی در ابتدای این نشست خبری درباره برگزاری نمایشگاه «ایران اکسپو»، گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند و دولت هم مصمم است طبق این نقشه راه در مسیر خود هم تلاش‌های لازم را انجام داده و هم به انتظارات مردم پاسخ درخوری بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه اکسپو در قالب توانمندی‌های صادراتی ایران به عنوان ایران اکسپو شرکت کرد؛ دستگاه دیپلماسی در کمک به وزارت صمت برای برگزاری این نمایشگاه متفاوت از سال‌های گذشته نقش جدی داشته است؛ ما شروع بسیار خوبی در این نمایشگاه داشتیم.

 

 

سفر رئیس جمهور به سوریه یکی از رخدادهای مهم در روابط دو کشور

کنعانی در مورد سفر اخیر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به سوریه، گفت: سفر رئیس جمهور به سوریه که به دعوت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شد، بی تردید یکی از رخداد‌های مهم در تحولات روابط دو کشور دوست، برادر و شریک است؛ این سفر بعد از پیروزی محور مقاومت بر جبهه تروریسم حائز اهمیت بود و به طور نمادین دارای مفهوم خاصی است.

وی بیان کرد: ریل گذاری روابط دو کشور در دوره پساتروریسم انجام شد و ریل گذاری در حوزه اقتصادی و تجاری در مرحله جدید قرار دارد؛ روسای جمهور سوریه و ایران به طور جدی موضوع‌های مختلف را مورد اهتمام قرار دادند؛ در این سفر ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: تلاش بر این است که در روابط تجاری مسیر نوینی ایجاد شود؛ این سفر معنا، مفهوم و پیام خاص خود را دارد؛ دیدار‌های خوب رئیس جمهور با حوزه‌های مردمی، اندیشمندان و دیدار‌های صورت گرفته با سران جریان‌های مقاومت نشانه دیگری از استمرار حمایت ایران از محور مقاومت است.

کنعانی همچنین گفت: در پی بازگشت مجدد سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب با درک فضای جدید و اثبات پیروزی سوریه و محور مقاومت و حمایت مردمی از دولت سوریه، شاهد تحول جدیدی بودیم؛ طبیعتا ما هم از این که کشورهای منطقه با پشت سرگذاشتن اختلاف‌ها بتوانند ریل گذاری در همکاری‌های منطقه‌ای را انجام دهند، استقبال می‌کنیم؛ امیدواریم شاهد تقویت همکاری‌ها و همگرایی‌ها میان کشور‌های منطقه باشیم.

 

 

همواره بر حل سیاسی اختلاف‌های سوریه و ترکیه تاکید داریم

کنعانی در مورد نشست چهار جانبه آتی وزرای امور خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه، گفت: این یک تحول مهم است؛ ما پیش از این شاهد نشست چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه بودیم؛ ما در ۲۰ اردیبهشت شاهد نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در مسکو هستیم.

وی تاکید کرد: ما همواره بر حل و فصل سیاسی اختلاف‌های موجود میان سوریه و ترکیه تاکید داشتیم.

 

 

روابط ایران و کشورهای منطقه در روند صعودی قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه ایران و کشورهای منطقه، گفت: روابط ایران و کشور‌های منطقه در یک روند صعودی قرار دارد؛ ایران در این مسیر حرکت خواهد کرد و اصل برای ما استفاده از دیپلماسی جهت پیشبرد اهداف مشترک است؛ امیدواریم با تلاش‌های مشترک گام‌های بیشتری برای همکاری با کشورهای دوست منطقه برداریم.

سیاست ایران بر حل و فصل سوءتفاهم با آژانس استوار است

کنعانی درباره رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و موضوع درباره نصب دوربین‌های آژانس در برخی سایت‌های هسته‌ای، گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل سوءتفاهم‌ها با آژانس است؛ سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوع‌ فعالیت‌های صلح آمیز تبدیل به یک مانع برای همکاری با آژانس شود؛ ایران به نقشه راهی که در چارچوب سفر دبیرکل آژانس داشت، پایبند است.

سندی میان روسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق امضا شد

کنعانی در بخشی دیگر گفت: در چارچوب سندی که میان روسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق امضا شد؛ چارچوب مشخصی برای تامین انتظارات ایران تعریف کردیم؛ انتظار ما این است که بر مبنای اراده سیاسی ایران و عراق این مسیر به صورت جدی پیش برود و شاهد تامین انتظار ایران باشیم

وی اظهار کرد: با درک مشترکی که با عراق شکل گرفت، در مسیر اجرای توافق پیش می‌رویم.

اراده عملی ایران و عربستان سبب پیشرفت روند آماده سازی اماکن دیپلماتیک شد

کنعانی در مورد رابطه ایران و عربستان، گفت: در چارچوب توافق ایران و عربستان و اراده عملی دو دولت پیشرفت‌های بسیار خوبی در آماده سازی اماکن دیپلماتیک برای ازسرگیری فعالیت‌ها و کنسولگری‌ها داشتیم؛ به دلیل سنوات طولانی تعطیلی این اماکن و استهلاک برخی بنا‌ها نیازمند بازه زمانی بیشتری هستیم.

وی تاکید کرد: ایران تقریبا در مرحله نهایی آماده سازی ساختمان‌ها در ریاض و جده است و امیدواریم با تفاهم خوب بین طرفین شاهد بازگشایی رسمی سفارتخانه‌ها باشیم؛ ایران در این موضوع جدی است و در عربستان هم شاهد اراده جدی هستیم.

 

 

اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌ها می‌تواند مسیر ترمیم روابط را تسهیل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار اخیرا مطرح شده در موضوع رابطه ایران و مصر، گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم؛ روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور دارند و امکان تبادل پیام همواره در این مسیر برقرار بوده است.

وی افزود: تهران همواره اعلام کرده است که برای گسترش و ارتقای روابط با کشور‌های اسلامی در منطقه محدودیتی ندارد؛ اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌ها می‌تواند مسیر را تسهیل کند.

 

ادعاهای سالیوان با گزارش‌های آژانس همخوانی ندارد

کنعانی، گفت: سالیوان به سیاست اشتباه آمریکا مبنی بر خروج از برجام اعتراف کرد و اشتباه خودساخته را مورد اذعان قرار داد، اما در کنار آن متاسفانه به جای این که موضعی سازنده برای جبران خطای گذشته بگیرد، از ادبیات نامناسب استفاده کرد که برنامه واقع بینانه ای در پی ندارد.

وی تاکید کرد: اظهارات مقام آمریکایی با گزارش‌های آژانس سازگاری ندارد؛ فعالیت ایران صلح آمیز است و ما عضو ان‌پی‌تی و جامع پادمان هستیم؛ ادعا‌های بی اساس درباره فعالیت‌های ایران را نمی‌پذیریم و تاکید می‌کنیم ایران درباره هیچ تعرضی مسامحه نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در ارتباط با اظهارات نسنجیده و تحریک آمیز سالیوان درباره آزادی عمل رژیم صهیونیستی هم باید گفت که این هم یک دلیل دیگر برای این است که دولت آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و ایران را به نحو مستقیم و غیر مستقیم تقبل می‌کند؛ آمریکایی‌ها باید مسئولیت‌های حقوقی و بین المللی اظهارات خود را بپذیرند.

 

اخراج دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان را تایید می‌کنیم

کنعانی در مورد تحولات اخیر در رابطه ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: ایران در چارچوب تعریف شده دیپلماتیک، ۴ دیپلمات جمهوری آذربایجان شامل دو دیپلمات در تهران و دو عضو در کنسولگری تبریز را از ایران اخراج کرد؛ این اتفاق رخ داده و مورد تایید است.

اظهارات پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل اختلاف‌های ایران و جمهوری آذربایجان نمی‌کند

کنعانی در مورد موضوع‌های اختلافی میان ایران و دیگر کشورها به ویژه جمهوری آذربایجان، گفت: همچنان مایلیم فرصت را به دیپلماسی بدهیم و از این مسیر موضوع‌های اختلافی را حل و فصل کنیم؛ مجددا تاکید می‌کنم که اظهارات پشت تریبون‌ها درباره موضوع‌های مورد اختلاف کمکی به حل آن‌ها نمی‌کند.

وی تاکید کرد: گام‌های اجرایی و مسیرهای مذاکراتی دو طرفه برای رفع سوءتفاهم‌ها تعریف شده و در این مسیر گفت‌وگوهایی انجام شده است؛ روایت‌های یکطرفه از پشت میکروفون‌ها نشانه صحت آن‌ها نیست.

امیدواریم شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام باشیم

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: از منظر فنی و دیپلماتیک این امر امکان پذیر است؛ مذاکرات با طرف‌های برجام صورت گرفت و توافق‌های خوبی هم به دست آمد؛ طرف‌های مقابل و دولت آمریکا تعلل‌هایی دارند، اما تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌ها و واسطه‌ها برقرار است.

وی افزود: این بدان معناست که همه طرف‌ها توافق از طریق فنی را امکان پذیر می‌دانند و امیدواریم شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام باشیم.

ایران همواره قاطعیت خود را بر حفظ حقوق ملت نشان داده است

کنعانی تصریح کرد: ایران همواره نشان داده که در حفظ حقوق ملت ایران جدیت و قاطعیت دارد و همواره حقوق ملت ایران را خط قرمز قرار داده و از آن عبور نکرده است؛ فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر چارچوب‌های تعریف شده است و این فعالیت‌ها ادامه دارد.

سند همکاری‌های بلندمدت با چین، روسیه و سوریه جزئیات مختلفی دارد

کنعانی در بخشی دیگر درباره همکاری اقتصادی ایران و چین گفت: در برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ۲۵ ساله ایران و چین جزئیات مختلفی تعریف شده است؛ ما چنین تجربه‌ای را در ارتباط با برخی دیگر کشور‌ها تکرار کردیم.

وی افزود: در رابطه با برنامه مشابه با روسیه باید گفت که هنوز این سند نهایی نشده، اما در مسیر نهایی کردن سند جامع هستیم و سند همکاری‌ها با سوریه در سفر رئیس جمهور به این کشور مورد توافق گرفت و امضا شد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *